rss
email
facebook
ikram

Pages

May 18, 2008

TiLL wHen...?

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
Assalamualaikum warahamatullahi wabarakatuh;




-->"If I remained silent and you remained silent, then who will teach the ignorant?". <-- (Imam Ahmad bin Hanbal)


~Dikisahkan semasa perintahan Khalifah Ma'mun Ar-Rasyid,..telah berkata pemimpin bahawa Al-Quran itu makhluk.Tiada yang menidakkannya melainkan Imam Ahmad bin Hanbal.Lalu kebenaran zahir dr bibirnya:

"Al-Quran itu Kalamullah"


Lalu Imam Ahmad telah dipenjarakan sehingga suatu masa beliau dibebaskan.Lalu bertanyalah murid2nya;

"Mengapa tidak melakukan taqiyyah (ikut ckp pemimpin)?"

dengan pendirian yang teguh dan iman yang pasak berdiri teguh,Imam Ahmad menutur kata:


"Kalaulah orang alim seperti aku menyatakan sebegitu tanpa ada rasa keimanan dan takut pada Allah,maka bilakah kebenaran akan diketahui?"



#semenjak 2 menjak ini hati ku terasa diasak-asak.Tak tenang.Kata-kata Nadhij seolah-olah ada sesuatu yang tersirat..ya,memang!Ah,mungkin aja aku kecewakan harapannya..tidak!Nadhij,jgn berputus asa padaku!


Kenapa?Apa yang menghalangmu?aku sendiri x dapat menjawabnya.....:(


#fikiranku ligat berputar..apa?kenapa?sampai bila?Aku sendiri terseksa,aku sendiri x tenang...memikirkan jejak langkah aku spt makin suram,x nampak arahnya...dilitupi lapisan pasir tebal.~Argh..aku x mahu begini!bukankah azammu sudah kau bina suatu saat dulu...bukan suatu tapi lebih..Di mana aplikasimu?


'Apa guna air mata yang tumpah tapi dirimu tiada berubah?'


"Ya Allah,ampunilah hambamu ini..berilah kekuatan dan keberanian.Jangan biarkan diriku terhina dengan sebab perbuatanku sendiri.."



~Sungguh,kita telah mendapat banyak peluang,banyak ruang,banyak waktu...dan kesempatan,



"Kita diberi ruang oleh SAUDARA-SAUDARA PALESTIN (dan semua yang mengalami kepayahan) untuk BINA DIRI kita..tidak rasa bersalah ke?perkara kecil pun tidak selesai"-tutur Murabbi..


^Kata-kata itu jelas kedengaran oleh telinga-telinga yang hadir..namun untuk meresap ke dalam hati hanya bagi mereka yang benar2 memerhati^ (moga kita termasuk golongan itu)^

Murabbi beri penguat jiwa kpd mereka yang mahu mengambil pelajaran.(moga kita termasuk golongan itu)


"Dan siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah dan mengerjakan kebajikan dan berkata "Sungguh,aku termasuk orang-orang Muslim (yang berserah diri)?' (Al-Fussilat:~jejakilah ayt itu~)


#Apakah engkau enggan mengikuti jejak Rasul mu?Jalan kepayahan,jalan duri..itu suatu kemestian di jalan da'wah!Unzur!Unzur pada kisah2 sahabat,pada kisah2 salaf,kisah2 tabi'ien,...maka apa yang kau dapat sebenarnya??apa yang terkandung dalam pencarianmu wahai KHALIFAH DUNIA??



~aku dalam pencarian keKUATan dan keBERANIan~wahai aku,sanggup dirimu membiarkan Ummah tersesat jalan?~wahai teman,ingatkan aku jika aku terlalai,aku tertipu,aku terlupa..kalian menjadi saksi atas tulisan ku ini.dan kalian juga menjadi saksi atas pembacaan kalian ini.~aku dalam pencarian keKUATan dan keBERANIan~


Ya Allah...kasihanilah hamba-hambamu ini,GERAKkan kami di atas jalanMU,GERAKkan kami dalam perjuangan menegakkan kalimahMU!



-->If I remained silent and you remained silent, then who will teach the ignorant?". <-- (Imam Ahmad bin Hanbal)



Wassalam
~hamba yang hina~
detik 12 JamadilAwwal....

4 comment:

The CaliphS said...

Duhai sahabatku,ikhlaskan hatimu liLLAHI,demikian kau akn menjumpai kekuatan & keberanian...marakkan kembali smgt jihadmu...tegakkan kembali azam mu...carilah mutiara2 yg tersembunyi di sebalik yg berlaku...KITA YG MELAKAR SEJARAH @ KITA YG MENJADI SEJARAH

mohad said...

teruskan perjuangan anda..wahai anak muda...

mohad said...

salam... saya sudah link blog awak kedalam blog saya

mohad said...

salam...