rss
email
facebook
ikram

Pages

Aug 4, 2008

ilmu dari PENGALAMAN vs ilmu dari TULISAN

Sudah masuk kali keempat kutelah munyusun atur semula buku-buku bacaan (agama dn pengetahuan) di rak yang memanjang dari bawah ke atas. Kumengeluh panjang. Kukira, drpd 42 buku yang tersusun kemas di rak hy 5 yg kuselesai khatamkan. Itupun masihku rambang mata melihat buku-buku yang dijual di book fair semlm. Ayuh hati, mari refkleksi:
  1. Hijab or Niqab: 50%
  2. Keagungan nabi Muhammad (s): 15%
  3. Women in the Qur'an and Sunnah: 8%
  4. Palestine, meniti rentetan sejarah:25%
  5. Hassan Al-banna: 80%
  6. Berdanai dgn Israel, brp harganya?: 0%
  7. Saidina Abu Bakar Assiddiq: 3%
  8. 12 peribadi cemerlang ibadurrahman: 75%
  9. Etika mjadi Plajar Cmrlg, pengalmn para ulama besar: 40%

dll tu lagilah! Duhai hati, mengumpul koleksikan buku tanpa memanfaatinya juga adlh suatu penyakit ilmu. Atau mungkin krn kemasyghulan dunia mhalang. Duhai diri, itu tidak benar krn dirimu senggang di waktu ptg (tika mnunggu tibanya ummi).Kuingatkan diri sendiri, kuingatkan teman2. Di celah-celah kebingungan masih terukir senyuman. Bonus buat diriku yg kukira agak unik berbanding teman. Bukan berbangga tp msyukuri.

Terlalu byk ilmu yg kuraih dari pengalmn kembara seorg iman.

  • pengalmn di samping umur sebaya yang jahil
  • pengalmn menetap di luar ngr
  • pengalmn mengembara seog diri
  • pengalmn menguntumkan senyumn seorg ummi
  • pengalmn jahiliyah (yg akan djadikn pgajaran)
  • pengalmn bersama rakyat Kuantan
  • pengalmn di samping Arab keturunn nabi (s)
  • pengalmn di samping rombongn masyarakat awam
  • ll pengalmn yg tidak tersingkap di sini ttp tersimpan di memori

Buat pembaca sekalian, dirimu jua memegang pengalmn tersendiri. Yg pastinya ia juga unik dan one of a kind. Pelajarilah dari pengalaman. Di situ terlekat suatu ilmu yang sgt berharga. Usah terkejar-kejar (taksub) dgn ilmu sebuah buku/tulisan. Jika ianya tidak dapat dimanfaatkan. Lebih-lebih lagi andai ilmu itu hadir dlm bentuk cereka (Ayat-ayat cinta/ketika cinta bertasbih dll). Krn imaginasi itu sia-sia bagi mrk y bercita-cita tinggi. Lebih aula bagi kita utk terjun ke medan kehidupan tika peluang menawarkn diri. Drpd hy terperangkap dlm gambaran kehidupan yg diukir penulis. Walaubagaimanapun, keseimbangan antara pembacaan dan praktikaliti adlh yg terbaik. Percayalah. Buat umur belasan tahun, delapan tahun, peluang itu sentiasa menanti-nanti. Yg penting: dicari.

*Mungkin cetusan ini agak myentuh sensitiviti pembaca. Ingatlah, pndangan manusia bbeza2.. itulah kurniaan Allah yg harus dsyukuri. Yg diharap, pembaca selidik dgn iman. Sbrg teguran amat dialu-alukan.

0 comment: