rss
email
facebook
ikram

Pages

Oct 14, 2008

Beribu tapi SATU

ALLAHUAKBAR!

Laungan keramat kedengaran berkali-kali-kali. Wajah sahabah2 terukir keGEMBIRAan dn kePUASan. Akhirnya kalimat tauhid tertegak. Menumpasjatuhkan jahiliyyah. Lafaz tahmid acapkali ditutur. Lafas takbir bergema-gema d tiap2 molekul yg wujud d atmosfera. Baik pepejal, cecair mahupun gaS. Akhirnya tenteraMUHAMMADmerasaiANNAJAH. Riang berunsur kesyukuran yg dirasakan.

Di tanahBERTUAHpadangARAFAH ini seluruh ummat menyaksikan keSAKSIan nabi Muhammad berkhutbah. Khutbah bukan sembaarang khutbah. Khutbah kali ini KHUTBAHyangTERMASYHUR. Khutbah kali ini KHUTBAHyangTERPANJANG. Khutbah kali ini KHUTBAHyangTERAKHIR. Lantas seluruh makhluk hadir untuk mendengarkan qoul kekasihNya buat kali yg terakhir. Sehingga batu-batu pun datang dn terapung krn hendak mendengarkan. Lautan sahabah hadir untuk mendengarkan. Ratusan ribu manusia berhimpun untuk mendengarkan. Khutbah hari itu kerana kemenangan ummat Islam menyebarkan syiarAllah. Khutbah hari itu kerana kegembiraan para sahabah. Khutbah hari itu jua kerana....



"Mengapa kau menangis ya Abu Bakar? Sedihkah kamu melihat ummat Islam kini sudah menang?"


"Mengapa kau menangis yaRASULULLAH? Sedihkah kamu melihat ummat Islam kini sudah menang?"




"ADAKAH KAMU SUDAH LUPA? Sekiranya Islam itu sempurna menjadi agama yg didaulahkan, maka orang yang membawanya akan PERGI?///



Apabila terdengar oleh para sahabah bicara Abu Bakar itu, maka mereka pun menangis dgn tSGTteruk. Rasulullah, Abu Bakar, seisi syahid menangis dgn sehabis teruk. Ketika itu, suasana sgt syahdu. Masing-masing tidak merelakan pemergian Rasulullah terCINTA.


Beribu saya lihat yang ada di sini. Tetapi yang berfikir hanya SATU. Itulah dia Abu Bakar ra.
Tutur Rasulullah di dlm tangis esaknya. Sepanjang pesanannya yg terakhir, hy Abu Bakar yg mengerti wasiatnya buat ummahnya.

Ulasan>>>

Pelik bunyinya bukan? Beribu yang hadir tetapi hanya satu yang berfikir. D antara para sahabat yg hebat-hebat, mantap-mantap, handal-handal itu semua, Rasulullah hanya mengiktiraf pemikiran Abu Bakar ra. Tidak bererti yg lain dipertikaikan, cumanya abu Bakar shj yg get the point dgn pantasnya. Ini membuktikan kedalaman CINTA Abu Bakar kpd Rasulullah, Allah, dan kebenaran. D sini, sy tidak bermaksud ingin mendewakan sebuah peribadi insan yg bernama Abdullah bin Usman. Cuma ingin membincangkan bagaimana dalam ramai-ramai manusia boleh jadi hy satu yang berfikir. Maksudnya yg lain pun berfikir cuma Abu Bakar sahaja yg berfikir dgn tepat dan pantas. Seperti dalam masyarakt dewasa ini, pelbagai idelogi yang dilontarkan ke tengah-tengah medan pemikiran. Ada yg berbentuk pluralisme, sekularisme dn bayak lagi cabang-cabang yang berplatformkan pemikiran liberalisme(sampai ana pun dah bosan). Sebab itulah pesan murabbi sy, zaman sekarang kt memang kna ada ilmu. Bila dah ada ilmu baru selamat berfikir. Sy juga terbaca:
"Sesungguhnya ilmu adalah agama. Oleh itu, hendaklah kamu perhatikan dari siapa kamu mengambil agama kamu"
-Riwayat Muslim-

Ilmu perlu dtuntut dr pewaris nabi. Yakni, para ulamak. Huhu. Ilmu dan iman mempengaruhi cara kita berfikir. Nak pemikiran yang tajam kna kuatkan iman. Nak kuatkan iman, fikir-fikirlah senirik jlah y. Andai rasa tak kuat iman, peganglah pd orang yg kuat iman. Kesimpulannya, pemikiran kita perlu diserang dgn nilai-nilai islam yg mengoptimakan ketaqwaan. Unsur-unsur falsafah perlu dirembeskan sebaliknya teori-teori dr Tuhan yang lebih mahal perlu dihidupkan. Agar hidup dalam pemikiran. Agar hidup dalam PERIBADI. Agar hidup dalam hati. Akhirnya moga kita menemui kejayaan. Kerana KEJAYAAN itu hy bagi orang-orang yg berFIKIR bukan?

0 comment: