rss
email
facebook
ikram

Pages

Mar 18, 2009

Kemas tanpa simpulan

Dalam penitian di bumi Tuhan, manuia AKAN mengenali Tuhan.. merasai kehadiranNya di setiap ruang nadi.. berada di dalam kesedaran yang tinggi bahawa Allah itu hampir.. Allah itu ada. Tidak kira bila. Sama ada di awal tali kehidupan, pertengahan atau di saat nyawa di hujung kerongkong. Ringkasnya, manusia pasti akan ‘tahu’ kelak. Rasa-rasanya.. pewaris syahadah Al-Amin form4 dn form5 agak-agak dah dipinjamkan sisipan ala-ala alm barzakh. Ku fikir.. itu baharu ilusi buatan manusia ikhwanKRJ sahaja. Yang sebenar-benarnya hanya badan yang selamat merasainya sahaja yang tahu. Tp.. nak ty org mati k?

…silent..
Rasulullah pernah bersabda: Jika anda mndengar rintihan para ahli kubur..anda takkan dapat tidur buat selama-lamanya. Fuh! Time mata diikat di dalam kegelapan dewan Al-Amin.. mendengarkan lakonan dialog yg dibuat abg2 faci..fuh! seluruh badan ana bergetar. Hati hanya berharap pada yang satu. Allah. Lahaul lawala quwwata illa billah.


LAHAUL LAWALA QUWWATA ILLA BILLAH!

Hati perlu yakin. Segera minda terlayangkan kehidupan 16tahun9bulan. Di mana ku letakkan Allah dalam kehidupan? Kini.. dengan mata yang tertutup penuh kekebasan (berbekas sampai pg mata sbb kakak faci ikat trlalu kuat).. dengan perasaan yng membungkam.. Allah pandang x ana? Telinga selalu mendengar.. Mulut selalu meyebut.. Tentang itu.. Tentang ini. But, this is the moment! Your time is up, thus you may stop. You have reached your end thus please hand in your deeds. Where are your shalatWITH thoughts of Allah? Where is your promise you mentioned in syahadah? Subhanallah..hati keluh dengan seribu keluhan..

Ya Allah

Demi jiwaku yang berada di dalam genggamannya..

Ana berharap dengan penuh pengharapan..

Akan bantuan.. nurhidayah Allah

Tika tiba saat itu

Untuk jiwaku

Untuk jiwa-jiwa srikandi di kiri dan kananku

Untuk jiwa-jiwa murabbiku

Untuk jiwa pemuda-pemuda yang tidak puas hati dgnku..Krn dosaku jua

Untuk jiwa-jiwa adik halaqahku

Untuk jiwa-jiwa sekalian ahli syahadah

Kehidupan 16tahun9bulan ini masih tidak tahu jalannya sepanjang mana. Adakah 3 tahun lagi? 20 tahun lagi? Atau 24 countdown.. Huh, nafas ini Allah yang pegang. Moga Allah hentikan dengan kesudahan iman malah hasrat hati kuat pada syahid. Moga Allah kurniakan. Amin. Kehidupan yang dipertemukan dengan Allah bukanlah suatu celaka yang menyusahkan. Yuck, muslims have to do this.. do that. Why is she all closed minded about that concert?.. Oh.. she’s a muslim..enough said. What up with fatema? Most ridiculous wrapping her head. You’re kiddin me, you don’t eat..through the day? You don’t eat this?..it’s ham sandwich earth-to-.. (me) Kehidupan mengenal siapa Tuhan yakni Allah bukanlah suatu entiti yang membebankan kehidupan seorang manusia. Tapi sebenarnya.. mengenal Alah merupakan suatu fasa kehidupan yang terindah. Ianya suatu kepuasan yang tidak terperi nilainya. Justeru,alangkah untungnya hati-hati yang dibantuNya. Maka jiwa itu pasti sarat cintaNya dan kecintaanNya. Jiwa itu pasti akur dan setia akan kepatuhan tehadapNya. Kehidupannya terjamin. Alam barzakhnya berita gembira atau kelegaan. Akhiratnya suatu penantian. Inilah dia manusia paling bijak membuat pilihan. Apakah ‘malang’ yang dihadapi orang beriman? Tiada kekusutan pada trailor kehidupannya. Kemas tanpa simpulan. Langsung tiada kesulitan.Yang ada hanya pertolongan demi pertolongan, keredhaan demi keredhaan. Bukankah hanya itu yang dipelukan?

0 comment: