rss
email
facebook
ikram

Pages

Aug 25, 2011

Masa Hadapan


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

 

Baharu sahaja selesai menonton sebuah video tentang debat mengenai komuniti Muslim di Negara-negara Eropah. Bila melihat tarikh debat, sebenarnya dah lama ia dilangsungkan..tapi saya baru tahu akan kewujudan program debat itu yang dianjurkan British Council. Kenapa baru tahu?? Haiihh… Bagi saya , susuk-susuk yang duduk di meja pentas itu bukan calang-calang orangnya, of course…semuanya berfikiran kritis, pandang jauh dan menilau sesuatu perkara dari pelbagai aspek dan dimensi. MasyaAllah!~. Salah seorang panel adalah Tariq Ramadhan, seorang professor di Oxford University. Banyak kali saya nampak dan dengar nama Tariq Ramadhan ini, cuma baru kali ini saya dapat gambaran yang lebih jelas tentang siapa dia dan rupa dia.

Bercakap mengenai debat tersebut, memang rasanya topic yang agak hangat..'Europe is Failing its Muslims'. Untuk memahami tentang kondisi Islam di seluruh dunia sangat perlu kepada penilitian dan pemerhatian yang sangat menyeluruh pada isu-isu dunia yang berlaku sekitar kita. Dan saya akui..saya agak lemah dalam aspek ini..sangat lemah kot. Sekalipun rasa ingin tahu tu ada, tapi dari aspek tindakan masih jauh lagi rasanya. Macam mana kita nak betul-betul cakna tentang perkara ni yeh? Bila kita dah tahu tentang sesuatu perkara tu, kita kurang pula nak think ahead tentangnya. Bila mendengar apa yang dibincangkan dalam perdebatan ini, secara kasarnya maklumat tu ada dalam kepala, tapi tidak pula saya fikirkan secara dalam tentang perkara ini. Walhal teringat saya Dr. Hafidzi pernah berkata;

" we must think globally."

 

Hah!~.
Ini cuma sekadar persoalan yang saya nak timbulkan pada diri sendiri sebenarnya. Agar saya tidak terleka tentang isu ini. Untuk mencapai UA tu sendiri saya rasa sangat penting untuk tahu tentang dunia. Tentang perubahan-perubahan yang berlaku sekitarnya dan di dalamnya. Kerana apa yang berlaku sekarang mengeffect masa hadapan..dan membawa ke masa hadapan.

p/s: blh tgok di link ni kalau mahu http://www.oursharedeurope.org/london-debate-febr-10


0 comment: