rss
email
facebook
ikram

Pages

Aug 24, 2011

Hujung Belasan Tahun


belakang dari kiri : Kak Ameerah, Qila, Nadiah, Nasreen, Zafirah, Farah
depan dari kiri : Ain, Izyana, Muallimah Ros, Aisya
Bismillah,
Tempoh hari semasa di Surau baru Al-Amin, ada tangan yang mendekap dari belakang. Beriringan dengan satu suara,
"Izyana"
Ana terus dibalut rasa syukur yang menebal, akhirnya rindu yang selama ini menyerang telah Allah izinkan dengan pertemuan semula. Tanpa lengah ana menoleh lalu terus memeluk empunya suara. Dada rasa penuh dengan ke'teruja'an sampai susah nak berkata-kata. Namun ana terlalu kering untuk mengalirkan air mata, kebetulan badan agak dehydrated masa tu.
Dan ketika Allah menyusun dengan indah pertemuan dengan agenda-agenda yang bermakna. Kita terus bekerja dan beramal untuk dakwah.
Tak ada pun masa atau fikiran untuk outing bersama. Masing-masing bersama komitmen masing-masing. Hingga Allah menyusun dengan cantik, saat kita dalam kereta dan tersesat jalan. Masa yang terluang itu sungguh-sungguh bermakna buat jiwa ana. Terima kasih Allah atas peluang ini, menatap wajah akhawati fillah yang sama-sama ditatang dalam tarbiyyah.
Semoga Allah menjaga dan terus mentarbiyyah kita semua, sebagaimana dia menjaga dan mentarbiyyah wanita-wanita solehah yang terdahulu.
Allahuakbar, hati ana agak berdebar-debar, untuk melangkah ke umur seterusnya. Di mana tamatnya umur belasan tahun, dan bermula fasa baru, dua puluhan..
InsyaAllah, tanggungjawab seberat apa pun akan jadi ringan andai kita ikhlas. Tarbiyyah mengajar erti ukhuwah untuk kekuatan sof dakwah. Tarbiyyah mengajar erti ukhuwah untuk cerminan muwassofat diri. Semoga ukhuwah kita ada itu semua.
Akhawati fillah, maafkan ana atas segalanya. Pertemuan kita di bulan yang mulia, dalam agenda yang bermakna, semoga ianya dikira oleh Allah sebagai golongan yang mendapat naungan arasy-Nya di yaumul Qiamah.
Ukhtikum fillah,
Faqir ilallah
*sedang bersedia dengan peluang Ramadhan ini untuk menempuh alam 20-an.. T_T
semoga amal dakwah lebih kencang sebaik melangkah, Allahuakbar !

2 comment:

aRju As-SiddiQaH said...
This comment has been removed by the author.
aRju As-SiddiQaH said...

masyaAllah!~.

mahu masuk 20 an!. cepatnyee masa berjalan.

sungguh, kita semua sangat memerlukan papahan masing-masing.

^_^.