rss
email
facebook
ikram

Pages

Oct 30, 2011

Hujan


5.15pm

Hujan turun dengan lebatnya. Allah!  Kecewa harapan. Sejurus membuka pintu, hujan menyimbah bumi. Bukan menghulurkan tangan perdamaian tapi seakan mencabar musuh yg bersemangat.
Segera saya beristighfar. Hujan itu hamba,seperti saya, seperti kamu. Menyalahkan hujan samalah dengan menyalahkan Allah. Hujan itu hamba yang sangat patuh! Sedangkan saya?

Saya cuba mencari-cari hikmah 3D. Ayat 216 surah Al-Baqarah datang memaut lembut menyejukkan.
SubhanaAllah, masyaAllah,saya berzikir dan berfikir. Allah itu maha berkuasa! Tiada apa yang tidak mampu. Kun fayakun! Tiada yg mustahil!

Jika Allah mengkehendaki makhluk mana pun tidak dapat mendahului meskipun telah terpacak ready di depan pintu. Kilat sambung menyambung mengiyakan semua zikir dan fikir ku.Tidak ketinggalan turut serta bertasbih. Mungkin juga mahu lihat manusia mana yang sombong pada Allah!

Kaki diatur berat kembali masuk ke rumah sambil mata menyapu bangsal kecil hanya beberapa langkah di pinggir rumah.Tombol pintu ditolak pasrah. Pandangan dilontarkan ke luar tingkap, masih adakah harapan?


“ terlepas lagi mahu menyapa udara petang.”

Bukan sekali dua begini, hampir setiap petang dan  setiap petang itu saya menanti dengan penuh kesabaran agar allah kurniakan satu petang indah utk menyapa udara sekeliling.

“Allah mahu beri nikmat dan rahmat, husnuzdonlah! Jangan diterjah semborono, pandu fikiran mu”  nasihat hati ala-ala murobbi  Jayakarta.


“Betawi? Jayekarte!”

“Betawi, Jayekarte sama!”

“eeh,ndak bang. Betawi yang kasi nama belande, kalo jayekarte itu yg kasi nama ulamak!
 Bedak itu…”

(dipetik daripada dialog filem sang murobbi)


5.35pm


Hujan tidak seganas tadi. Mula menghulur tangan persahabatan.Tanpa dipinta segaris senyuman kuhadiahkan ke dada langit.Termetrailah perdamaian. 

Komunikasi dua makhluk ini entah intrapersonal entah interpersonalTiada siapa yang minat ambil pusing!

“Alhamdulillah, tiba juga petang itu! bisik hati sambil exhale carbon dioxide. Terima kasih pada daun-daun yang tidak jemu bertasbih dengan cara uniknya. Daun itu hamba yang sangat patuh!


Puzzle 1:“Kakak nak pegi mana?” terjah the little one

Puzzle 2:“adalah! rahsia!”




Jawapan yang sangat tidak membantu. Kelihatan tanda tanya mula timbul di keningnya yang bertemu.  Sebelum hujan tadi mereka puas seronok tambah kekuatan fizikal bersama benda bulat jadi rasanya tidak salah jika saya beri pula torture latihan mental. Dengan senyuman meleret saya tinggalkan dia bersama equation absurd, puzzle+ puzzle² = ??? 


Terus terbang menuju bangsal kecil.

 Rantai ?ok!

 Break? ok!

Tayar? ok!

“Alhamdulillah, masih blh guna. Mungkin sbb walid selalu bawa pergi surau”

Hanya sekali kayuhan, dia bawa saya meluncur laju membelah udara, menyelusuri trek yang biasa kami lalui-saya adik-beradik serta kawan-kawan setaman. Bagai membuka album lama. Suara lasykar pelangi mulai kedengaran…..










-insyaAllah akan diupdate.Mohon doanya
-rindu tinta ukht. Sangat!

1 comment:

Ulya Salsabila said...

ah~~...mesti dah terbaca dulu kan?? =.=.

takpe,tak kisah pon.