rss
email
facebook
ikram

Pages

Sep 3, 2008

apa yang ku PERBUAT?

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
------------------------------------------------------------------



Oh the moon has come, the day is done,

the night has covered up the sun,


'Demi Matahari.....'.Nasyid nyanyian Snada berkumandang dari telefon bimbit.Itu alarm!'Abd bangun lemah dari katil sambil melihat nombor2 waktu yang tertera.Huh! *:50?!,gusar tidak sempat Qiam.Dia bingkas stretch body.AstaghfiruLLAH! 'Abd perform tahajjud sekadar 2 rakaat.Bimbang andai umi marah lambat turun sahur.Bimbang andai nanti dia di******.Setapak demi setapak 'Abd buat langkah turun tangga.

Belakangan ini,'Abd sedar kuantiti performnya tidak seperti dahulu.Jika lampau,jam * dia sudah bangun.Tapi kini jam * belum tentu sedar kalau alarm tak pasang.Ha,itupun kalau 'Abd rajin nak pasang alarm.AstaghfiruLLAH!~Sejuk pagi belai lembut.'Abd lewat lagi untuk perform Subuh berjemaah.Masuk kamar,umi dan abi dah usai.AstaghfiruLLAH!Benar 'Abd fikir perlu construct planner utk Ramadhan ni.'Abd siap diri menghadap Ilahi.Sebelum tu,solat sunat Awwabin laksana dulu.~




I have stood so often before you to pray,
but I wonder Allah,
tell me, what did I do today?
Did I remember the words of Al-Fatihah?
Did I take time to thank you for all that I have?
Did I call on you to guide my way?
Tell me what did I do today?




*Bismillahitawakkaltu 'alaLLAH....


Pandang sekeliling.
Matahari pancar terang.Sehingga sesiapa tutup mata,buka mata balik pasti akan nampak gelap.'Abd atur langkah segera.Mengah menaiki anak tangga sekolah yang tak kurang banyaknya.
'Assalamualaikum....".
Macam biasa.Tiap-tiap hari belajar mula berdiri,baca doa, kemudian duduk.Suasana fasl jalan lancar.Ya,memang jalan lancar.Tapi,satu yang 'Abd tak suka.'Abd bosan.Banyak kali sangat 'Abd lihat dan alami panorama fasl ini.Bazir masa!




"Ubd,..makin lama makin ana tak suka dgn karenah ke****k
ni.".'Abd luah perasaan pada 'Ubd yang duduk sebelah.'Ubd buat muka setia
mendengar.


"Memang la kelakar..tapi kalau macam ni tiap-tiap hari
rasa cam......". 'Ubd senyum kecil dgr bicara 'Abd.Tanda setuju.



Rata-rata segilintir hamba-hamba Allah dalam fasl itu naik bosan.Tidakkah ini hanya bazir masa?Seronok..seronok jugak,tapi adab masih kena jaga.Kena ingat.'Abd lontar pandangan kosong ke luar tingkap sambil fikir perangai ke****k yang entah bila mahu beraksi MATANG.InsyaAllah,semoga satu hari nanti...AstaghfiruLLAH.!AstaghfiruLLAH!
*Tepat beberapa jam lepas waktu Dhuha masuk,baru semut2-sky-view berpeluang untuk tambah ibadah sunat.'Abd jadi teringat pada hadis Rasulullah s.a.w yang ada menyebut supaya jangan tinggal solat Dhuha kerana itu adalah solat orang-orang yang bertaubat.Siapa yang tidak mahu tergolong dalam kumpulan itu?




I have whispered to you as I made Ruku
Subhana Rabey'yal Adheem.
But was my faith BRIGHT or GREY?
Oh Allah, tell me, what did I do today?





Langit sebelah sana cerah.Langit sana gelap.Kaki-kaki mula langkah cari port untuk tadarrus.Aha,jumpa!Walau tak sesempurna mana tapi tetap damai jika untuk tadarrus sama.Cumanya port di area gelap.Cumanya bimbang andai di sana nanti lencun basah.Tapi...alhamduliLLAH.Air sekadar mahu rintik-rintikgerimis.Hari itu juz 29.'Ibd mulakan baca kalam Allah.Satu pusingan lengkap ke kanan,'Abd baca terakhir.~Sesi pembelajaran diteruskan seperti biasa.Sampai waktu-waktu macam ini,diri mula berontak.Layan manja,layan zZzZzz ...Ah,'Abd sendiri kadang-kadang tersengguk.Paling kurang pun pasti terpejam.Namun,pasti ada yang SYAHID....Tapi manisnya,adakala 'Ubd jagakan 'Abd.Adakala 'Abd jagakan 'Ubd.Adakala 'Ubd jagakan 'Ibd.Ha...tapi tak bagus sebenarnya!.Revolusi2..!AstaghfiruLLAH!AstaghfiruLLAH...



'Abd teringat pada kekisahan yang diceritakan 'Ibd.Ada Sahabat yang menahan ngantuknya hingga beberapa hari tidak tidur.Bezanya Sahabat menahan ngantuk bukan di atas kerusi~meja tapi di dalam air sedang paras air betul-betul berada di bawah hidungnya.Bezanya Sahabat menahan ngantuk bukan di bawah bayunya kipas tapi dalam gigil kesejukan.Andai Sahabat tertidur,tentu tenggelam.Andai Sahabat tertidur,tentu musuh kuffar pandang enteng pada lemahnya pemuda Islam.AstaghfiruLLAH!...AstaghfiruLLAH!...






Did I smile at my brother?
Was I kind to my Mother?
Did I teach another something I know?
Or did my love of this world lead me astray?
Tell me what did I do today?
Sami Allah hu liman hamida Rabbana Lakal Hamd.
Sami Allah hu liman hamida Rabbana Lakal Hamd.

*Malam itu Allah masih beri peluang untuk tarawih di rumahNya.Jam 8:** ,'Abd sudah bersiap untuk jejak kaki. "Malam ni pergi surau ye...".Abi 'Abd tutur sebaik hidup enjin kereta yang siap dipark di luar rumah.'Abd jadi sedikit tersentak.Mana tidak,'Abd kepingin pergi ke masjid tapi surau jadi pilihan Abi.AstaghfiruLLAHaladzhiem...!Bergumam lafaz istighfar dalam hati 'Abd. ~Apa salahnya pergi ke surau?Surau buat tarawih juga.Surau rumah Allah juga.~ 'Abd SEDARpenuh.Sudah cukup baik Abi masih kuat ke surau,lantas 'Abd dapat turut serta.Syukur dengan apa yang ada!Jadilah hamba yang bersyukur! 'Abd segera koreksi.



Malam itu 'Abd tunai tarawih sekadar 8 rakaat+3 rakaat witir.Bacaan imam surau ternyata merduHARU.Satu yang masih berpanjangan hingga hari ini dan 'Abd tak tahu hingga bila.Bila sahaja takbir mahu mula angkat,pasti 'Abd rasa tidak kena.Tatkala sekalian makmum berdiri,ekor mata 'Abd pasti menangkap tepi.Ah,SOF TIDAK RAPAT!.'Abd mahu tegur tapi kadang-kadang keberanian tak cukup.Lagi pula,di sebelah 'Abd kebiasaannya warga emas.

AstaghfiruLLAH..!

'Kalau tak tegur sekarang,bila lagi mahu tegur?.Jangan
biarkan diri seperti dulu.Apa yang nak ditakutkan.?!'.Berdesing hati
'Abd.Bukankah langkah yang paling dicintai Allah ialah langkah orang yang ingin
merapatkan SOFnya?



'Abd berani diri.ALHAMDULILLAH.Dia berganjak ke tepi.Tapi..masih tetap tidak seutuh bangunan yang mantap binaannya!


Volumn 003, Book 032, Hadith Number 226.-----------------------------------------Narated By Abu Huraira : I heard Allah's Apostle saying regarding Ramadan, "Whoever prayed at night in it (the month of Ramadan) out of sincere Faith and hoping for a reward from Allah, then all his previous sins will be forgiven."




Though I've bowed to you with my face in the dust,
Subhana Raby'yal a`la.
The blessings you give I could never repay.
Oh Allah, tell me, what did I do today?






Malam itu 'Abd pulang awal dari yang biasa.'Abd sambung dengan aktiviti tilawah.Habis tilawah,'Abd tidak segera masuk tidur walhal malam kian larut pekatnya.Tidak hairan bagaimana bisa 'Abd sering terbangun lewat.Ah,memang 'Abd perlu segera ATUR schedule.Jangan biar masa terbuang lari marathon.Jangan biar!

Ramadhan kali ini harus 'Abd belajar management time.Ramadhan kali ini harus 'Abd belajar bagaimana menSyukuri.Ramadhan kali ini harus 'Abd belajar untuk toleransi.Ramadhan kali ini harus 'Abd belajar...banyak!BANYAK!.Malahan,sehingga Ramadhan bila-bila...'Abd harus belajar kembali!




Did I use my time?
Did I use my mind?
If I search my heart what will I find?
The light of your guidance is a glimmering ray,
Tell me, what did I do today?
Oh Allah, Tell me
what did I do today?


Ingin sekali memulai,menjalani dan mengakhiri Ramadhan dengan hati yang suci bersih...

Harap Ramadhan tidak kecewa dengan roh-roh yang ingin menemaninya...~


0 comment: