rss
email
facebook
ikram

Pages

Sep 28, 2008

Paras Hijab D Mata Dunia



Pening kepala saya dgn knyataan baru tentang seorg muslimah d barat yg mnasyidkan rasa cintanya kpd Rabb. Lagi pening bila faktanya dia tidak mhijabkan rambutnya. Katanya,


" Saya tidak rasa sy perlu memakai tudung utk mzahirkan iman saya kpdNya. Cukuplah sekadar myintaiNya.."


Sewaktu mlihat info program yg terhidang d tv, sy tertarik dgn tajuk rancangan Syahadah d saluran tv2. Selalunya saluran pilihan hylah Oasis. Sy terus tukar saluran. Rupanya Syahadah adlh satu program yg mmaparkan rupa kehidupan saudara kt d ngr barat. Jgn tidak tahu, d Amerika kini setiap hari beribu yg memeluk Islam. Komuniti Islam yg dpaparkn adlh d ngr kanada (klo x silap). Bukan niat ingin mpersoalkan ilmu mrk, ttp saya agak hairan mlihat ada muslimah yg tidak bhijab. Jika hy mgenakan penutup kepala dn baju yg agak fit sy faham. Ketika itu sy simpulkn, inilah tanggungjawabku utk myampaikan. InsyaAllah.


D tanah suci Mekkah shj, kt dpt lihat variasi kaedah muslimah mgenakan hijab. Jika muslimah Arab pastinya jubah hitam jd pilihan. Tak cukup dgn tudung, mereka turut memakai niqab. Jilbab pun ada. (Sy mgulas scr kasar mgikut majoriti). Jika muslimah India, mrk paling 'ranggi'. Corak baju mrk pelbagai. Tambahn lg warna-warni. Konsep mrk, kaki bukan aurat. Pasal mrk bpegang kpd mazhab Hanafi. Saya agak janggal mlihat mereka bsolat dgn kaki tdedah. Muslimah kita (melayu) pula lebih tkenal dgn imej btelekong. Jd tidak nampak parasnya kita menutup aurat. Muslimah Indonesia pun lebih kurang sama cumanya mrk memakai telekung d samping bergaya sakan. Saya lihat telekung rupa macam kostum pun ada. Ada juga yg mgenakn solekan. Bukan nipis tp tebal. Sy hy ingin mrungkai persoalan bukan mgaibkan mn2 pihak. Muslimah Singapura pun berimej telekung. Muslimah Cina sy belum pernah lihat lagi. Mari perhati d ngr kita pula. Klo kt bjalan k pasar sy kira-kira, muslimah yg pakai tudung dn yg tak pakai tudung seimbang. Tidak ada yg majoriti. Almaklum, Islam Hadari lahkatakan. Itu baru soal pemakaian tudung. Walhal hijab mrk masih 'pelik' utk dtafsir. Jd, sy lebih suka draftkan muslimah kita kpd tiga bahagian. (suka2 j)


Pertama> jahil. Kedua> umum. Ketiga> ada fikrah.


Skop yg ingin sy bicarakan ialah bahagian ketiga. Klo kt lihat, ideologi Hassan al-Banna sudah mluas. Usrah kini mjadi rutin lapisan jundiyyah d IPT. Daurah yg mbawa kfahamn Islam itu satu cara hidup sudah byk, cuma tidak dimediakan. Sy ingin merungkai paras hijab yg diamalkn muslimah kt yg menerima kfahaman shj. Selama sy perhati, stlh bgaul dgn lapisan ini, konsep bhijab bbeza mgikut orang yg bbeza. Ada yg skadar mlabuhkn bawah paras dada. Ada yg mgamalkn konsep tudung bulat dn melarang dirinya mgenakn tudung tiga segi sekalipun bidang 60. Macam-macam lagi, sy pun tidak dapat singkap. Itu baru soal tudung, blum soal pakaian. Huh, macam-macam.


Mengimbau kembali saat d Masjidilharam. Sebelum suatu solat Zuhur, sy ada lihat seorg muslimah Arab bniqab d sebelah. (x mghairankn)Ketika masing-masing sudah berdiri utk membuat sof, dia sibuk merapatkan sof d kiri kanan, blakg dn depan. (utk makluman) D Masjidilharam sekalipun, sofnya tidaklah rapat seperti yg dianjurkn oleh nabi. Sy yg selalunya mgalah apabila org d kanan tidak mahu mrapatkan dirinya kpd sy, jadi sgt kagum dgn muslimah ini. Dia sgt tegas utk mrapatkan sof. Kbetulan sof d depan mmpunyai satu lompong yg besar hingga boleh muat lagi seorg ahli sof. Muslimah tersebut mgambil peluang utk k depan utk menutup lompong tersebut. Malangnya niat baiknya dbalas dgn akhlak buruk. Muslimah d sof depan mmarahinya lantas mhalaunya k blakang semula. Sy terus myediakan ruang utk muslimah tersebut. Masa pun tidak byk krn jemaah dh nak bmula. Usai solat dn bmunajat, sy bpaling k muslimah Arab tadi. Dia sedang mahu memakai semula niqabnya. Saya terus mengambil peluang. Niqab d tgnnya sy pegang. Dgn senyuman semanis mungkin, sy mula bicara,

“Assalamualaikum ya ukhti. Uhibbu fe’elti. Ismak eh?”

Senyuman dbalas.

“Wa’alaiki. Ismi Maryam. Endi lughatul’arabiy?” jawabnya mesra

Sy senyum krn hilang vocab. Lantas sy mengisyaratkan “sikit-sikit”. Dia membalas dgn ketawa kecil.

”Min eh?” tanyanya.

”Malaziy” sy jawab. ”Can you speak english?”

“ Just little.”

Kami pun terusan berbual begitu. Sy bertutur bahasa Inggeris. Dia bertutur bahasa Arab. Krn dia boleh memahami bahasa Inggeris tetapi agak sukar berbahasa Arab. Sy pun sebaliknya. Kadang ada juga sy bcakap Arab dn dia pun terkadang bcakap Inggeris. Menurut apa yg sy dpt tangkap, dia berasal dr Kuwait (ngr kecil d bawah Iraq-klo x tahu, g tgk peta). Dia kata kt hy mampu bdoa shj kpd tuhan spy ummat Islam kembali bersatu dn mgamalkan Islam.

“As’uluk. Ehra’yuk ‘an niqab. Ma albisu hiyy. Hal hiyya faridhah?”sy terus myelidik.

Mula dia menolak utk mjawab. “ Ma ‘arif” katanya. Kmudian, slpas sy mbuka skop soalan, dia pun mhurai, (bhs Melayu cukup. X mampu den nak ulas dlm b.a)

“ Sy bcakap atas pndgn sayalah. Pasal sy ini bukanlah seorg syeikh. Dr apa yg sy faham, wajah kt memang hijjab. Perlu dtutup dr pandangn kaum lelaki.”

“Tp d ngr sy, kami tidak mmakai niqab. Macam mana tu?”

” Btul ckp awk. D sini sy tekankan faridhah yg digariskn oleh nabi. Baginda kata hijjab kt hy mliputi seluruh badan kecuali wajah dn tapak tgn. Maksudnya, pakaian yg dpakai harislah longgar dn tidak menarik perhatian. Sy memakai niqab krn sy ingin aman dr nafsu lelaki (fitnah). Konsepnya mudah. Man ahsana amala. Semakin ingin dekat dgn Tuhan semakin ingin kt mninggalkn nafsu lelaki (mhijab sehabis mungkin). Seperti org yg mlakukan sembahyang Zuhur. Ada yg myertakan dgn qabliyyah dn ba’diyyah. Ada Qobliyyah sj. Ada Ba’diyyah sj. Dan ada juga yg tidak sertakan solat sunat langsung. Tp tiga2 keadaan tidak bdosa dn tlah mjalankan syariat agama. Persoalannya hylah man ahsana amala. Iaitu pastinya yg menyertakan Qabliyyah dn Ba’diyyah lebih baik dr yg hy myertakan salah atu daripadanya. Dan yg myertakn salah satu drpdnya lebih baik dr sifar solat sunat. Siapakah yg lebih dsayangi?”

Sy diam kpuasan. Puas dgn jwpn yg dberikn. Teringat muslimah Arab d Masjid nabawi yg memelukku erat apabila dia mdapati bungkusan berisi niqab yg kubeli d dlm begku. Dia sedar itu time tgh spotcheck beg sy sblum nak masuk k masjid. Sejak dgr dr ukhtMaryam itu, saya rs sgt faham dgn aurat skrg. Tidak lg pening-pening lalat.


Saya juga ada sedikit protes dgn knyataan Syed Mutawalli AdDarsh tentang niqab dlm buku Hijjab or Niqqob, An Islamic critique of the face veil. Beliau ada simpulkan yg who wants to hire a muslimah with a niqob to b a nurse, etc.Dan kesimpulan akhirnya ialah, syariah tidak mgariskan niqob. Ada benar dn ada (yg ana x puas hati) dgn isi hujjahnnya. Untuk lebih faham ada baiknya anda baca buku tu. Sgt betul apa yg dhurainya ttp sy hy tidak suka pendapatnya yg ’kita susah nak maju andai bniqob’. Bagi saya, yg penting aman dari fitnah. Pasal perempuan ni d mana2 pun adlh fitnah. Sbb tu dlm Islam, perempuan nak g masjid pun tidak dgalakkn. Selama sy hidup, sy ada berukhuwah dgn 6 org akhawat yg mghijab wajahnya. Termasuk akhawat Arab yg dceritakan tadi. Selama sy mengenali peribadi mrk, mrk tidak teragak utk turun padang bersama masyarakar dn bersosial. Meski mrk mhijab wajah, mrk tidak pun mhijjab keutamaan mrk utk bsama dgn masyarakat. Malah sy kira-kira, pengaruh mrk dlm masyarakt kuat krn mrk sgt bermasyarakat dn tidak kurang hebatnya peranan salah seorg drpd akhawat bniqob kenalanku dlm ekonomi ngr. Soal sama ada kt terasing dr mbantu masyarakat hy tletak kpd individu itu sendiri. Pasal memang ada kes muslimah yg bpurdah tidak mlibatkn diri dgn masyarakat. It’s how we make it what matterslah. Niqob sama sekali tidak ’memundurkan’ seseorg dr menyelesaikan mslh ummah. Sy sendiri sgt nikmat melihat ukht kenalan sy berniqob. Rs jelous pun ada.

Kembali kpd isu global, d mana kt dapati muslimah d barat tidak begitu mementingkan pemakaian tudung. Tidak perlu ragu2, pasal itu memang salah. Malah mrk juga tidak boleh memakai pakaian yg fit dn tudung perlu bawah paras dada. It’s the truth what. Adakah beza ayat hijjab utk org Arab dgn ayat hijjab utk muslimah d London? Adakah beza garisan hijjab utk org Melayu seperti kita dgn garisan hijjab utk org India? Saya yakin tidak. Setahu sy, rata2 mazhab mewajibkan pakaian yg longgar bg wanita. Kt harus maklum yg saudara kt d sana tidak faham itu, bukannya menafikan. Oleh itu, saya seharusnya tidak melatah apabila menyaksikan kemunculan seorg muslimah yg muncul d Operah Winfrey Show yg memperkenalkn Islam dn juga mperkenalkan gaya hijjab yg salah (melalui pemakaiannya).

Buat adik-adik yg bertanya soal paras tudung dn paras baju yg sesuai dpakai, labuhkan sj pakaianmu dn tudungmu. Ambillah masa untuk memahami hijjab. Jgn terus tukar kpd beridentiti labuh tanpa memahami tujuan sebenar antunna melabuhkan pakaian. Buat muslimah d luar sana yg terbaca tulisan ini, moga kita aman dr fitnah dn tidak mgoncang iman sesiapa. Seperti prinsip sahabat saya, ’Akhawat sejati bukan shj tidak tergugat imannya oleh aura mujahid malah tidak menggugat iman sesiapa’. Kepada sesiapa yg masih berbaju atau bertudung senteng itu harap dpt ikhtiar utk buka kitab tntg hijjab. Agar jelas. Moga sy dpt mbantu menjernihkan kekeliruan bukan mengusutkan lagi pemahaman. Sekian.

2 comment:

Mohd Masri bin Mohd Ramli said...

aslm wbt

sila download fail di bwh untuk huraian ulama yang mewajibkan dan xmewajibkan purdah.

http://www.4shared.com/file/53700732/f59b825e/purdah.html

2) isu tudung labuh ke, tiga segi ke, bulat ke bg saya xrelevan krn ia adalah isu luas yang Allah swt xspesifikkan dlm al-quran n as-sunnah, selagi pakaian itu menutup aurat n menepati ciri2 yg syara' gariskan, maka tidak timbul isu mana yg lebih baik, lebih sunat etc. mahu menyatakan sesuatu itu sunat jua memerlukan dalil.

ia berbeza dgn isu purdah krn ada dalilnya, cuma khilaf sama ada ia sunat atau wajib.

wallahua'lam

The CaliphS said...

:D Syukran atas tegurannya!
Bukan maksud sy ingin 'mensunatkn' tudung labuh itu. Maksud sy bila wanita bpakaian labuh (longgar/ xjarang) itu lebih selamat dn aman dr fitnah. Itu sj. Namun jzkk atas cetusan hikmahnya.
Afwan Zahir Batin