rss
email
facebook
ikram

Pages

Nov 27, 2008

Khusyuk yang dipinjamkan

Panas sungguh isuYOGA yang ditimbulkan baru-baru ni. Macam-macam tindak balas manusia terhadap majlisFATWA kita. Pelik. Bagaimana mungkin org sembarangan memberi komen pd pihak yg lebih pro dlm hal ini(ulamak). Umpama kt sakit. Sama ada kt hendak mengikut kata doktor atau sekurang-kurangnya org yg berilmu dlm hal ehwal kesihatan atau kt menuruti kata pemuda/i sembarangan yang tiada kaitan ilmu langsung dgn kesihatan. Mampukah dia mengenalpasti apakah penyakit kt? Apakah ubat yg sesuai untuk kt? Umpama kt kurang power dlm subjek addMATH. Sama ada kt berguru dgn 12 1A acheiver termasuk subjek addMATH atau kt berguru dgn SPM candidate yg xambil pun subjek 2. Pastinya kt memilih doktor. Pastinya kt memilih fellow yg power addMATH td. Kenapa? Krn mrk memiliki ilmu. Mereka lebih TAHU. Sama seperti keadaan yg melanda kini. Org sembarangan boleh berbicara tntg agama mengikut keselesaannya tanpa ilmu yg mendasari. Huh. Parah2.

Sebetulnya, sedang saya membincangkan hal ini bersama ummi tersayang, ummi ada menyerahkan beberapa keping gambar yg sedikit sebanyak mengubati iman yang sedang marah dan menyampah dengan lagak manusia memperlekehkan fatwaYOGA tersebut. Gambar diteliti.. diamati.. Trus bibir mengukir senyuman. Hati turut tersenyum jua. (maaf ana tiada image soft copy utk dikongsi bersama). Gambar-gambar tersebut ialah gambar kenangan yang diambil ketika keberadaan saya di kota suci mekkahMADINAH. Hm. Nostalgia di bumi jazirahISLAM yg plg terawal pantas bertandang kembali. Rindunya! Subhanallah! Paling saya rindu ialah roh khusyu’ yang terpateri di dalam jiwa 24/7. Di sana, hati dipaut khusyuk sepanjang masa. Ditambah pula dgn pengisian hikmah oleh Ustaz Abdul Razak Halifah Ali. Subhanallah! Sungguh! Saya amat merindukan khusyu’ yang dipinjamkan ketika itu. Beginilah. Bayangkan seorang hambaALLAH yang mempunyai IQ yang agak slow. HambaALLAH ini lambat pickup dan mengambil masa untuk memahami suatu ilmu baharu. Terus, hambaALLAH ini menaruh harapan tinggi menggunug untuk menjadi pandai. Hakikatnya, hambaALLAH itu memerlukan tutor, kelas tambahan, kelas pemulihan dan bimbingan yang lebih, yang luar biasa untuk mencapai cita-citanya yg tinggi juga luar biasa itu.
Sama seperti iman saya ini. Saya sedar, iman ini SANGAT memerlukan tutor dan perhatian yg lebih utk mencapai khusyu’ yg diharapkan. Saya sedar, iman ini SANGAT memerlukan bimbingan yang berterusan utk mengHADIRkan hati, jiwa dan perasaan kesal dan berdosa dan kerdil sepanjang masa. Betapa saya rindu ROH menghidupkan malam-malamku. Betapa saya rindu jiwa yang merasa dimamah dosa dalam doa yang kupanjatkan. Betapa saya rindu tangisan yang teresak-esak di dalam setiap kali menghadapNya dalam sembahyang. Betapa saya rindu matlamat yang terpancar jelas dalam meniti hari di alam bumi. Jika di bumi mekkahMADINAH saya nangis dalam setiap sembahyang lima waktu dan bila-bila masa hati saya tersentuh, tapi sekembalinya ke tanahAIR sy hy nangis setiap malam. Walaupun selalu teringat dgn hadis ”barangsiapa yang banyak ketawa di dunia.. dia akan banyak menangis di akhirat. Barangsiapa yang banyak menangis di dunia.. dia akan banyak menangis di akhirat..” tapi sy masih tidak dapat mencairkan hati dan mengembalikan mood beribadah(khusus) seperti dulu. Sungguh! Iman terasa gersang. Khusyuk sembahyang sukar dikekalkan! Hm. Hakikatnya saya sangat perlu mencari ’tutor’ iman saya agar kembali khusyuk 24/7. Bukan lima minit dalam sehari, tetapi sepanjang minit-minit yang berlalu dalam kehidupan saya. Khusyuk 100% dalam sembahyang hy tercapai bila seorang hamba itu menangis dalam sembahyangnya. Menyedari kerdilnya berjumpa Tuhan. Moga terpateri khusyuk yang dipinjamkan dahulu. Wallahualam.

1 comment:

The CaliphS said...

Salam'alaiki ya Ukhti mahbubah

KEmbali ingatan pada kalam murobbi Usrah kta suatu tika dulu (x igt time bla)..
Khusyuk dalam solat..x semesti hadir bila menangis..tapi bila seorang menghayati dgn mendalam kalam2 Agung suci indah~

Tapi ia amat BERKAIT sbnrnya..bila dye m'hayati,boleh jd menangis..
termasuk,bila mengenang dosa,rasa sgt kerdil di hadapanNya..malah menghayati solat itu sendiri

Wallahu'alam~
:)